I artikeln skriven av Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård ”Silence of the brands” (2001), sägs det att: ”anyone can manufacture a product”, vilket egentligen är sant, problemet i sig blir att sälja produkten och att marknadsföra den. Hur göra en produkt eftertraktad? Jo, genom att fullfölja den med att göra en konstnärlig brand; att skapa en image runt produkten, skapa en story för att göra den eftersökt och väcka intresset för alla som ser reklamen. Genom estetik kommer man enligt skribenterna väldigt långt. Bilder och tecken är till för att visas upp, och människor ser mera än de egentligen hör (Salzer-Mörling, Strannegård 2001:225).
Ett varumärke är inte endast en produkt som är passivt brukad av inköpare enligt skribenterna. Genom tiden ändras och utvecklas branden (varumärket) så att den finner sin kundgrupp och samtidigt bygger på den redan existerande kundkretsen. På de sättet ökar och fastställs det en fast kundkrets. När en marknad är redo för en produkt utvecklas den från symbol till ett varumärke för ett företag (Salzer-Mörling, Strannegård 2001:226). En brand består av följande tillgångar, vilket inte endast har betydelse för ägaren av varumärket men även för klienterna (s.227):
1) Medvetenhet
2) Lojalitet
3) Kvalitet
4) Asssociation
Alltså är branden och kunderna i symbios: båda behöver varandra på ett eller annat sätt. Branden är en berättelse av själva företaget, där bär meddelandet av alla de innersta normerna inom företaget skriver Salzer-Mörling och Strannegård. Kommunikation via dessa brands kommer då som om den skulle berätta en berättelse för kunderna.
En brand är visuellt sett det som skall göra intryck, och det som folk ofta ser före själva produkten är reklamen om den. Det finns många sätt att uttrycka reklam: genom TV, Internet, filmer osv. Genom att använda sig av vissa produkter har man omedvetet bidragit till branding genom att göra ett val. Detta görs då genom att skapa lojalitet och genom övertygande berättelser.
Källa:
Miriam Salzer-Mörling & Lars Strannegård (2001): Silence of the brands. Stockholm School of Economics. Stockholm, Sweden. (www.emeraldinsight.com/researchregister)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar