tisdag 14 december 2010

Branding

Varumärket (brand)

Rötterna till dagens branding går tillbaka till upplysningen enligt Lash och Celia (Global Cultural Industries, 2007), och genom industrialiseringen skapades småningom högkultur i form av ge  uttryck för sina känslor. Från och med tiden kultur industri till global kultur har begreppen förändrats och skapat det som vi tar förgivet idag. Genom nya symboler i gatubilden som skapats för att göra intryck på människan; kulturella objekt finns över allt runtomkring oss som information, kommunikation, varumärkta produkter osv.

Själva handelsvaran är inte det som kommer att ihågkommas, utan det är själva varumärket, branden. Många gånger kan man komma ihåg t.ex. en slogan från en reklam, men inte riktigt komma ihåg exakt vad det var som såldes. På det här sättet skapar företaget sin marknad, genom att synas till och bli ihågkomna. När det kommer till högkultur i form av filmer är brandingen oftast väldigt synlig enligt mig. Genom TV reklam, radio och även gatureklam för kända Hollywood filmer gör att människor känner igen och får behovet av att känna till och se filmen i fråga. När det kommer till vernissager eller även sympfoniorkestrar i Finland är synligheten inte i samma klass att man ens kunde jämföras med filmereklamen. Privata och instutionella teatrar har oftast även en bra synlighet, och gör reklam för att synas, och vet hur branda sig för sin målgrupp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar